نشست اسلوونی – بنلوکس


نخست وزیر سرار میزبان نشست اسلوونی-بنلوکس در اسلوونی است
نخست وزیر اسلوونی، میرو صفر میزبان نشست اسلوونی و کشورهای بنلوکس است که در زمینه همکاری منظم عمیق میان چهار ایالت برگزار شد. در حالی که نخست وزیران معمولا در حاشیه جلسات شورای اروپا در بروکسل ملاقات می کنند، این اولین جلسه آنها در اسلوونی بود. نخست وزیر اسلوونی، میرور سرار ، نخست وزیر هلند ، مارک رات، نخست وزیر لوکزامبورگ ، زاویر بتتل و معاون نخست وزیر بلژیک و دیوید رایندرز، وزیر امور خارجه بلژیک، در مذاکرات امروز با سوالات آینده اتحادیه اروپا، آینده اتحادیه اروپا بالکان و اهمیت یک اقتصاد مدور برای توسعه پایدار حضور بهم رساندند .

“جلسه امروز تایید همکاری عالی بین چهار کشور از یکپارچه ترین بخش اروپا است که با ارزش های مشترک و یک دیدگاه مشترک از آینده قاره ما مرتبط است. علاقه استراتژیک هر چهار کشور قوی و بهتر است آقای کرار پس از جلسه گفت: “اتحادیه اروپا یکپارچه و موفقیت آمیز است که برای همه شهروندان ما کار می کند.” به نظر وی، همکاری عمیق، تبادل نظر و نظرات در مورد سوالات کنونی مربوط به اتحادیه اروپا، آینده مشترک ما در اروپا و دیگر مسائل سیاسی را تسهیل می کند.

 

در بحث خود در مورد موضوعات اروپایی، رهبران بیشتر در مورد مسائل جاری مانند چارچوب مالی چند ساله، بازار داخلی، بحران مهاجرت، سیاست پناهندگی، سوالات نهادی و آینده اتحادیه اروپا و بازار پولی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت. آنها توافق کردند که تمام چهار کشور متعهد به یک بازار قوی و کارآمد تک، تقویت اتحادیه پولی اروپا و اتمام روند ساخت یک اتحادیه بانکی باشند. آنها تاکید ویژه ای بر اهمیت بحث و گفتگو آزاد و تبادل نظر در مورد این مسائل داشتند. آنها تعهد خود را به مدرنیزاسیون و دیجیتالی کردن در سطح ایالتی و سطح اتحادیه اروپا تکرار کردند و اهمیت توسعه یک اقتصاد دایره ای را مورد تأکید قرار دادند. یک اقتصاد دایره ای یکی از عواملی است که به دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می کند، به همین دلیل رهبران تصمیم به ارائه حمایت مشترک خود از این پیشنهاد برای بحث در مورد اقتصاد مدور در شورای اروپا در سال جاری به عنوان بخشی از بازار تک که می تواند به توسعه موفق اتحادیه اروپا کمک کند ، گرفتند .

 

یکی دیگر از مهمترین موضوعات ، بحران مهاجرت بود. “در اینجا ما موضع خود را حفظ می کنیم که اروپا باید تا حدی فعال باشد که حتی در خارج از مرزهای خود و اتحادیه اروپا باید در حد امکان برای کمک به کشورهایی که در آن بحران ایجاد می شود، کمکهای انسان دوستانه نماید . البته ما متعهد هستیم به تقویت بیشتر آقای سرار و مرزهای خارجی اتحادیه اروپا و اصول همبستگی، که باید در مورد رفتار با پناهندگان که به کشورهای ما وارد می شوند، اعمال شود، در این زمینه، چهار رهبر همچنین درباره یک پیشنهاد ویژه سازش اسلوونیایی که می تواند موقعیت های هماهنگ اعضای اتحادیه اروپا در مورد سهمیه پناهندگان باشد توافق کردند که پیشنهاد سازش میان اسلوونی مبنای خوبی برای بحث بیشتر در سطح شورای اروپا است.

 

با توجه به آینده اروپا در بالکان غربی، چهار رهبر توافق کردند که در صورتی که همه شرایط لازم را داشته باشند، درب به اتحادیه اروپا برای این کشورها باز خواهد ماند. آنها توافق کردند که تا آن زمان مهم است که با کشورهای بالکان غربی در زمینه های اقتصادی، سیاسی و دیگر کشورها همکاری داشته باشیم و به این ترتیب آنها را نشان می دهیم که آنها بخشی از خانواده های گسترده تر اروپایی هستند.

 

پس از این نشست، سه نخست وزیر و معاون نخست وزیر بلژیک اعلامیه ویژه ای را تصویب کردند که شامل توافق برای تقویت بیشتر همکاری میان اسلوونی و کشورهای بنلوکس شد. “این تبادل بسیار مفیدی از تجربیات بین قدیمی ترین اعضای اتحادیه اروپا – اعضای بنیانگذاران آن – و اسلوونی است که بعدا به این خانواده پیوست، اما با این حال مایل است که بخشی از این هسته ی اتحادیه اروپا باشد . رهبران توافق کرده اند تا به جلسات این نوع ادامه دهند و در آینده قصد دارند توجه بیشتری به تقویت همکاری های اقتصادی اختصاص دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *