قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸


 

ابتدایی ترین نیاز برای سفرهای خارجی گذرنامه یا پاسپورت می باشد. در واقع پاسپورت هر شخصی نشان می دهد که او از چه کشوری آمده و تا حالا به چه کشورهایی سفر کرده است. بصورت کلی می توان گفت که شما بدون پاسپورت به هیچ کشور خارجی نمی توانید سفر کنید. پاسپورت هر کشور از شکل و شمایل و قدرت خاص اون کشور برخوردار است و بعضی از پاسپورت ها دارای قدرت بیشتری هستند. قوی تر بودن پاسپورت به این معناست که ساکنان آن کشور اجازه دارند بدون ویزا به کشورهای بیشتری سفر کنند. مردم هر کشوری می توانند با توجه به پاسپورت کشور خود بدون ویزا به برخی از کشورهای دیگر سفر کنند، اما برای ورود به بقیه کشورها نیاز به ویزا دارند. اما قدرت پاسپورت ها چگونه مشخص می شود ؟ هر ساله بر اساس موقعیت اقتصادی و سیاسی کشورها، اعتبار  و قدرت پاسپورت ها نیز تغییر می کند. وبسایت معتبر پاسپورت ایندکس (Passportindex) که هر سال پاسپورت های قدرتمند را نیز معرفی می کند، پاسپورت های قدرتمند سال ۲۰۱۸ میلادی را نیز معرفی کرده است. 

شاید تصور کنید که کشورهای اروپایی و آمریکا قویترین پاسپورت ها را دارند اما این چنین نیست!!! اگر در ادامه همراه با ما بمانید متوجه خواهید شد که برخی کشورهای آسیایی دارای قوی ترین پاسپورت ها هستند. در ادامه مطلب با visaem  همراه باشید.

 

معرفی وبسایت پاسپورت ایندکس

قوی ترین پاسپورت های جهان در سال ۲۰۱۸

پیش از اینکه به بررسی قدرت پاسپورت در کشورهای مختلف بپردازیم، می خواهیم کمی با وبسایت پاسپورت ایندکس آشنا می شویم. این رسانه محبوب ترین ابزار تعاملی آنلاین به شمار می رود که افراد بسیاری به آن مراجعه می کنند تا از قدرت پاسپورت های گوناگون مطلع شوند. PassportIndex یک وب‌سایت تعاملی با رابط کاربری ساده است که پاسپورت‌های کشورهای مختلف را جمع‌آوری کرده و آنها را رتبه‌بندی می‌کند. در این وب‌سایت یک نقشه تعاملی وجود دارد تا کاربر بتواند با انتخاب هر کشور روی نقشه، رتبه پاسپورت آن را مشاهده کند. همچنین می‌توان پاسپورت‌ها را بر اساس نمره به صورت مرتب‌سازی شده مشاهده کرد. امکان دیدن تصویر جلد پاسپورت‌ها مختلف دنیا نیز از دیگر امکانات این وب‌سایت است. با بازدید از پاسپورت ایندکس می توانید با دنیای شگفت انگیز گذرنامه ها آشنا شده و طرح ها و شکل و شمایل گذرنامه هر کشور را نیز ببینید. اگر علاقه مند هستید که همیشه از اخبار روز و تغییرات مربوط به پاسپورت ها باخبر باشید می توانید به پاسپورت ایندکس رفته و خبرهای دسته اول را به دست بیاورید.

اما میزان قدرت پاسپورت هر کشور چگونه سنجیده می شود؟ باید بدانید که برای مشخص شدن این موضوع، فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می شود. از مهم ترین موضوع های مورد بررسی می توان به تعداد سفرهای بدون نیاز به ویزا، رتبه بندی بر اساس حقوقی که گذرنامه به شخص شهروند می دهد، قیمت اخذ ویزای هر کشور و… اشاره کرد. به صورت کلی می توانیم بگوییم که هر شخص یا دولتمردی می تواند با بررسی این وبسایت اطلاعات بسیار خوبی برای برنامه های آینده خود و کشورش به دست بیاورد.

درباره قدرت گذرنامه کشورمان باید بگوییم که متاسفانه پاسپورت ایران جزو ۲۰ پاسپورت قدرتمند دنیا نیست؛ پاسپورت ما رتبه ۹۰ را دارد. این رتبه به این معناست که ما می توانیم به ۴۰ کشور جهان بدون ویزا وارد شویم و برای باقی کشورها نیاز به ویزا خواهیم داشت. توجه داشته باشید که ما ایرانی ها برای ۱۲ کشور از این ۳۹ سرزمین نیز نیاز به اخذ ویزای لب مرزی داریم که در هنگام ورود به کشور مقصد در فرودگاه اخذ می شود. 

اگر تمایل دارید که با قدرت پاسپورت دیگر کشورها نیز آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.

۱- سنگاپور | قویترین گذرنامه دنیا  

سنگاپور یکی از مدرن ترین کشورهای دنیاست که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. پایتخت این کشور نیز شهر سنگاپور نام دارد. ثروت زیاد و صنعت گردشگری قوی این کشور در چند سال اخیر تعجب مردم کشورهای گوناگون را بر انگیخته است.

افرادی که گذرنامه سنگاپور را دارند می توانند بدون داشتن ویزا، به ۱۶۴ کشور دنیا سفر کنند. البته لازم است ذکر کنیم که در حقیقت آن ها می توانند به ۱۲۷ کشور بدون ویزا سفر کنند و برای ۳۷ کشور باقی مانده باید لب مرز یا در فرودگاه ها ویزا بگیرند. در هر صورت سنگاپور با قدرت تمام در صدر جدول گذرنامه های قوی دنیا ایستاده است. 

پاسپورت سنگاپور:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۷
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۷

۲- کره جنوبی 

کره جنوبی کشوری در بخش جنوبی شبه جزیره کره است. این کشور در شرق آسیا قرار دارد و پایتختش شهر سئول نام دارد. این سرزمین در چند دهه گذشته پیشرفت اقتصادی چشم گیری داشته است. کره با سرعت بسیار زیادی ارتقا یافت به همین خاطر حالا به الگویی برای کشورهای دیگر تبدیل شده است. اقتصاد توسعه یافته یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث شده کره در همه زمینه های دیگر نیز به موفقیت دست یابد.

حالا شاهدیم که گذرنامه کره جنوبی دومین گذرنامه پرقدرت جهان است. ساکنان کره جنوبی می توانند به ۱۶۳ کشور دنیا بدون ویزا وارد شوند. همان طور که متوجه شدید کره جنوبی با وجود یک اختلاف از سنگاپور عقب افتاده است.

پاسپورت کره جنوبی:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۱
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۲

۳- آلمان و ژاپن 

آلمان و ژاپن هر دو با هم رتبه سوم پاسپورت های قدرتمند جهان را به دست آورده اند. افرادی که پاسپورت یکی از این دو کشور را داشته باشند می توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۶۲ کشور وارد شوند.

جمهوری فدرال آلمان یکی از محبوب ترین کشورهای اروپایی برای گردشگران و به خصوص مهاجران است به همین دلیل سالانه مسافران زیادی تمایل دارند که به آن سفر کنند.

درباره ژاپن هم باید بگوییم که به دست آوردن چنین جایگاهی توسط این کشور قدرتمند دور از ذهن نبود زیرا ژاپن یکی از قدرت های اصلی اقتصاد جهان است و جزو پنج اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می آید. 

پاسپورت آلمان:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۶
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

پاسپورت ژاپن: 

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۰
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۲

۴- دانمارک، سوئد، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا

شش کشور در رتبه چهارم پاسپورت های قدرتمند جهان جای گرفته اند. افرادی که پاسپورت یکی از کشورهای دانمارک، سوئد، فنلاند، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا را دارند، می توانند به ۱۶۱ کشور دنیا بدون داشتن ویزا وارد شوند. همه این کشورها در اروپا هستند و از نظر اقتصادی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. 

پاسپورت دانمارک، سوئد، فنلاند:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۶
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۵

پاسپورت ایتالیا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۵
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

[irp posts=”5202″ name=”ایتالیا کشور جاذبه های دیدنی + گالری تصاویر”]

پاسپورت فرانسه: 

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۴
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۷

پاسپورت اسپانیا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۳
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۸

۵- کشورهای رتبه پنجم

کشورهایی ذکر شده همه با هم رتبه پنجم پاسپورت های قدرتمند جهان را دارند:

لوکزامبورگ: این کشور در شمال اروپا قرار دارد و با کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک هم مرز است. بد نیست بدانید که لوکزامبورگ در میان کشورهای اروپایی بالاترین درآمد سالانه را دارد.

نروژ: این کشور در غرب اسکاندیناوی قرار و منابع نفتی بسیاری دارد؛ اما پایه اقتصاد آن به هیچ وجه نفت نیست و سعی دارد درآمد حاصل از نفت را ذخیره و یا برای ارتقای صنایعش استفاده کند.

هلند: پایتخت این کشور آمستردام است و در سمت شمال غربی اروپا قرار دارد. در دو دهه گذشته این کشور توانسته به خوبی وضعیت اقتصادیش را سروسامان دهد و نرخ بیکاری و تورمش را کم کند.

بلژیک: شهر بروکسل پایتخت بلژیک است. اقتصاد این کشور تا حدود زیادی به تجارت با کشورهای دیگر وابسته است.

اتریش: این کشور یکی از ثروتمندترین سرزمین های جهان است. بد نیست بدانید که اتریش از مناطقی است که خصوصی سازی تا حدود زیادی در آن رواج داشته و موفق بوده است.

پرتغال: پرتغال در جنوب غربی اروپا واقع شده و اقتصاد آن بیشتر بر پایه ماهیگیری، تولید نوشیدنی و تولیدات چوب پنبه ای استوار است.

بریتانیا: این کشور در اروپای غربی قرار دارد و به سه بخش انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز تقسیم می شود. 

ایالات متحده آمریکا: شاید تصور می کردید که ایالات متحده آمریکا رتبه نخست را در پاسپورت های پرقدرت داشته باشد؛ اما مشاهده می کنیم که در سال جاری (۲۰۱۸) این کشور جزو پاسپورت های رتبه پنجم است.

پاسپورت لوکزامبورگ:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۵
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۵

پاسپورت نروژ، هلند، بلژیک، اتریش:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۳
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۷

پاسپورت پرتقال:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۲
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۸

پاسپورت بریتانیا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۸
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۲

پاسپورت ایالات متحده آمریکا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۶
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۲

۶- سوئیس، مالزی، ایرلند، کانادا

سوئیس، مالزی، ایرلند و کانادا همگی در رتبه ششم پاسپورت های جهان قرار گرفته اند. اگر گذرنامه یکی از این کشورها را داشته باشید می توانید به ۱۵۹ سرزمین دیگر بدون داشتن پاسپورت سفر کنید. سوئیس یکی دیگر از کشورهای قدرتمند غرب اروپاست که اقتصادی بسیار قوی و با ثبات دارد و دیدن نام آن در این لیست جای تعجب نداشت؛ اما شاید توقع وجود مالزی را در این میان نداشتید. این کشور تجارتی بسیار قوی دارد و از نظر صنعت گردشگری نیز رو به پیشرفت است.

پاسپورت سوئیس: 

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۳
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

پاسپورت مالزی:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۱
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۸

پاسپورت ایرلند:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۶
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۳

پاسپورت کانادا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۴
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۵

۷- یونان

یونان کشوری در جنوب شبه جزیره بالکان است و از شرق با ترکیه مرز مشترک دارد. جالب این که در چند سال اخیر نرخ تولید ناخالص داخلی یونان از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر بوده است و اقتصادی رو به پیشرفت دارد. البته نباید نادیده گرفت که یونان نوسان های اقتصادی مختلفی را پشت سر گذاشت؛ اما با این وجود هنوز هم جزو قدرتمندترین کشورهای جهان از نظر اقتصادی به شمار می رود.

پاسپورت یونان:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۵۸
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

۸- کشورهای مالت، جمهوری چک، استرالیا

پیش از این که وضعیت پاسپورت این سه کشور را بررسی کنیم کمی بیشتر با آن ها آشنا می شویم:

مالت: کشوری جزیره ای در دریای مدیترانه است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید؛ اما این سرزمین از دیرباز نقش استراتژیکی مهمی داشت. این کشور بسیار زیباست و جاذبه های دیدنی زیادی نیز دارد.

جمهوری چک: کشوری در اروپای مرکزی است و یکی از اعضای اتحادیه اروپا به شمار می آید. این کشور نیروهای کاری بسیار ماهری دارد و همین موضوع سبب شده تا پیشرفت چشمگیری داشته باشد. بد نیست بدانید که افراد بسیاری چک را با غذاهای خوشمزه اش می شناسند.

استرالیا: این کشور در نیم کره جنوبی قرار دارد و جزو کشورهای توسعه یافته و مهم دنیا به شمار می آید. کشاورزی و تجارت و بازرگانی نقشی اساسی در اقتصاد این کشور دارد.

پاسپورت مالت: 

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۳
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۴

پاسپورت جمهوری چک:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۱
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

پاسپورت استرالیا:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۰
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۷

۹- نیوزیلند

این کشور در جنوب غربی اقیانوس آرام قرار دارد. نیوزیلند در واقع از دو جزیره بزرگ و چند جزیره کوچکتر تشکیل شده است. نیوزیلند اقتصادی پررونق و پیشرفته دارد. اقتصاد نیوزیلند بر اساس صادرات محصولات کشاورزی و دامی است. از مهم ترین نکاتی که می توان درباره این کشور به آن اشاره کرد، بالا بودن شاخص توسعه انسانی است که در مقایسه با کشورهای هم سطح خود وضعیت بسیار خوبی دارد.

پاسپورت نیوزیلند:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۵۶
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۴۴

۱۰- مجارستان و ایسلند

مجارستان و ایسلند از نظر قدرت پاسپورت هر دو در رتبه دهم قرار دارند. مجارستان در اروپای مرکزیست و اقتصاد خوب و با ثباتش را مدیون معادن بوکسیت (سنگی که از آن فلز آلومینیوم به دست می آید) و صادرات ماشین آلات صنعتی است.

ایسلند شمالی ترین کشور اروپایی به شمار می آید و اغلب آن را با هوای سرد و برف های سنگینش می شناسیم. اقتصاد این کشور بر پایه ماهیگیری و صنعت گردشگری است.

پاسپورت مجارستان:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۲۰
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۵

پاسپورت ایسلند:

  • تعداد کشورهای بدون ویزا: ۱۱۹
  • تعداد کشورهایی که به ویزای لب مرز احتیاج دارند: ۳۶

 

*نکته: قدرت گذرنامه برای افرادی که به سفرهای خارجی علاقه مند هستند و سالانه به سفرهای زیادی می روند حایز اهمیت است. هر چه قدرت گذرنامه بیشتر باشد فرد مسافر با پشت سر گذاشتن مراحل کمتری به سفر خواهد رفت و بدون شک با استرس کمتری سفرش را آغاز می کند.

 

 

کانال تلگرام
کانال تلگرام ویزا ای ام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *