روش های مهاجرت به سوئد


 

سالانه مردمان بسیاری به علل مختلف تصمیم به مهاجرت و ترک دیار و سرزمین خود می گیرند. کشورهای گوناگون شرایط و روش های مختلفی را برای پذیرش مهاجران دارند. هم اکنون کشورهایی مثل کانادا، آلمان، استرالیا، سوئد، آذربایجان، ترکیه و… در بین ایرانی ها برای مهاجرت محبوب تر هستند و اگر به این کشورها مهاجرت کنید ایرانی های زیادی را خواهید یافت. اینبار قصد داریم دید شما عزیزان را نسبت به مهاجرت به کشورهای دیگر باز کنیم تا با دید باز و آسان تر برای مهاجرت اقدام کنید و تصمیم درستی بگیرید زیرا برای یک مهاجرت موفق باید کاملا از شرایط و ویژگی های کشور مقصد اطلاع داشته باشید و اگر در میانه راه پشیمان شوید تنها سرمایه و وقت خود را هدر داده اید. در این مقاله سعی شده راه ها و روش های زندگی و اقامت در کشور سوئد را برای شما عزیزان توضیح دهیم. سوئد کشوری که از برترین، پیشرفته ترین و مرفح ترین کشورهای اتحادیه اروپا (شینگن) است و از نظر اقتصادی و معیشتی وضعیت مناسبی دارد. با visaem همراه باشید.

نکات مهم و ضروری برای مهاجرت به سوئد                                 

در ابتدای این مطلب باید مطالبی را درباره ی این نوشته و مهاجرت به سوئد بدانید که به اختصار به این موارد اشاره می کنیم:

  • در اینجا به راه هایی اشاره خواهیم داشت که کاملا قانونی هستند؛ این روش ها شامل پناهندگی و از این دست اقامت ها نمی شود.
  • توجه داشته باشید شرایط و راه و روش های مهاجرت به سوئد به مرور زمان و با بروزرسانی های سیاسی امکان دارد متحمل تغییراتی شود، visaem مطالب خود را بروزرسانی می کند و اخبار جدید را هر روز منتشر می کنیم بنابراین در صورت تغییر یک قانون شکیبا باشید تا خبرهای جدید را به شما برسانیم.
  • هر یک از راه های مهاجرت به سوئد جزئیات زیادی دارد و گاهی بنابر شرایط هر فرد بسیار جزئی تر هم خواهد شد. ما در اینجا مباحث را به صورت کلی و تا جایی که امکان داشته باشد توضیح می دهیم و در نهایت پذیرای سوالات شما خواهیم بود.
  • برای سفر به سوئد باید ویزای شینگن داشته باشید که در ادامه به اختصار این ویزا را معرفی خواهیم کرد. همچنین می توانید مطلب کاملی را در خصوص ویزای شینگن که قبلا منتشر شده است از اینجا مطالعه نمایید.[irp posts=”5070″ name=”ویزای شینگن چیست ؟”]

سبک زندگی در سوئد

از ویژگی هایی که نقش مهمی در یک مهاجرت موفق دارد سازگار بودن با آداب و رسوم مردم و شرایط زندگی در کشور مقصد است زیرا اگر به خوبی هم مراحل مهاجرت را طی کنید اما نتوانید با محیط جدید سازگار شوید، بدون شک به مشکل برخواهید خورد.

زندگی در سوئد چگونه است؟

کیفیت زندگی و رفاه سوئدی ها بسیار خوب و نرخ بیکاری در این کشور پایین می باشد به همین دلیل ظرفیت نسبتا خوبی هم برای مهاجران دارد. مردمان این کشور اغلب به زبان سوئدی صحبت می کنند بنابراین برای موفقیت بیشتر در کسب و کار و زندگی باید این زبان را خوب بدانید. درست است که برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیاز به دانستن زبان سوئدی ندارند و زبان اصلیشان انگلیسی است اما باز هم پیشنهاد می کنیم این زبان را یاد بگیرید.

از نظر تقسیمات جغرافیایی هم باید بدانید که سوئد ۲۰ استان دارد و مهم ترین شهرهایش استکهلم، گوتنبورگ، مالمو، اوپسالا و… هستند اما تقریبا در همه ی شهرهای این کشور شرایط خوبی برای کار و زندگی وجود دارد.

دین هم نقش مهمی در رضایت شما از مهاجرتتان دارد؛ باید بدانید که دین اغلب سوئدی ها مسیحیت پروتستان لوتری است اما شما هر دینی که داشته باشید از نظر جامعه و محیط کاری پذیرفته خواهید شد.

سوئد سالانه پذیرای مهاجران زیادی است. بیشترین مهاجران به سوئد فنلاندی هستند و ایران هم در رتبه ی پنجم قرار دارد و سالانه تعداد زیادی از هموطنان به این دیار مهاجرت می کنند. حالا که کمی با سوئد آشنا شدیم در ادامه به ویزای شینگن، ویزاها و روش های مهاجرتی به این کشور خواهیم پرداخت.

ویزای شینگن چیست؟

برای سفر به سوئد باید ویزای شینگن داشته باشید. شینگن معاهده ای است که طبق آن ساکنان ۲۶ کشور می توانند بدون ویزا به یکدیگر سفر کنند که ایران جزء این ۲۶ کشور نیست بنابراین ایرانیان عزیزی که قصد سفر به سوئد را دارند باید ویزای شینگن تهیه نمایند. توجه کنید که شینگن برای سفر به سوئد لازم است و اگر قبلا شینگن شما قبول شده باشد و به یکی از کشورهای این حوزه سفر کرده باشید، روند مهاجرت شما آسان تر خواهد بود.

شینگن ۴ نوع دارد که بنابر نوع سفر فرد به او داده می شود، این چهار نوع عبارت اند از:

  • A ویزای ترانزیت
  • B ویزای عبور
  • C ویزای توریستی
  • D ویزای تاجران و بازرگانان

ایرانیان بیشتر برای ویزای نوع C اقدام می کنند. برای اخذ ویزای شینگن باید از سفارتخانه وقت بگیرید که این کار به صورت حضوری یا فرستادن ایمیل به سفارتخانه ممکن است. در نظر داشته باشید که امکان دارد حدود ۲ ماه گرفتن ویزای شما طول بکشد بنابراین باید زودتر از تاریخ مورد نظرتان اقدام نمایید. تنها در مواقعی که مورد اورژانسی مثل مشکل پزشکی داشته باشید، شاید وقت سریع تری به شما داده شود. پس از تعیین وقت باید به سفارتخانه مراجعه کرده و مدارکتان را ارائه دهید تا در صورت نبود مشکل به شما ویزا داده شود.

لازم به ذکر است که اگر ویزای شینگن را بگیرید و از همان کشور وارد محدوده ی شینگن شوید، می توانید به همه ی کشورهای عضو وارد شوید، برای مثال اگر از سفارتخانه آلمان شینگن گرفتید باید از آلمان هم وارد محدوده ی شینگن شوید اما پس از آن می توانید از آلمان به دیگر کشورهای عضو شینگن سفر کنید، زیرا کنترل مرزی در بین کشورهای عضو شینگن وجود ندارد.

مراحل اخذ ویزای شینگن سوئد

به طور کلی برای گرفتن ویزای هر کشوری اولین قدم دریافت فرم درخواست ویزا، پرکردن و تحویل آن به سفارتخانه می باشد. که این فرم های را می توانید از طریق وبسایت سفارتخانه کشور مقصدتان تهیه نمایید. البته برای تحویل درخواستتان به سفارتخانه باید از قبل وقت بگیرید در غیر این صورت به شما اجازه ی ملاقات داده نمی شود.

متقاضیان می توانند برای اخذ وقت از سفارتخانه به صورت حضوری مراجعه نموده و یا به وبسایت این مجموعه مراجعه کنند.

* توجه داشته باشید که مسئولین می توانند در صورت نیاز به بررسی بیشتر از متقاضی مدارک دیگری نیز درخواست نمایند.*

 

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت، اقامت، دریافت ویزای شینگن و همچنین دریافت وقت سفارت با مشاورین بین المللی موسسه کیمیاسپنتا در ارتباط باشید. 

 

بهترین روش های مهاجرت به سوئد

برای مهاجرت به سوئد چند راه وجود دارد که هیچ یک از آن ها از نظر سختی و آسانی اولویت ندارند و بنابر شرایط مهاجر و بررسی سلایق و وضعیت او انتخاب می شوند. با هم روش های موجود برای مهاجرت به سوئد را بررسی می کنیم:

۱- مهاجرت از طریق کار

افراد زیادی خواهان مهاجرت و مشغول به کار شدن در سوئد هستند و دوست دارند با مدرک تحصیلی خود که از ایران کسب کرده اند در سوئد مشغول به کار شوند. این افراد برای مهاجرت و اقامت به وسیله ی کار نیاز به دعوتنامه از طرف یک کارفرمای معتبر در سوئد دارند و تا کارفرمایی مسئولیت آن ها را بر عهده نگیرد نمی توانند از این طریق مهاجرت نمایند.

برای پیدا کردن کار در این کشور هم باید دارای شرایط ایده آلی باشید تا مهارت شما برای کارفرما اثبات گردد و به نیروی کار شما نیاز داشته باشند. به افرادی که مهاجرت از طریق کار مدنظرشان است پیشنهاد می کنیم پیش از مهاجرت با استفاده از روش مکاتبه ای و یا مجازی با کارفرمایان ارتباط برقرار کنند و از کار خود در کشور مقصد مطمئن باشند و سپس اقدام به مهاجرت کنند و یا ابتدا با سفرهای کوتاه مدت با محیط ها و شرایط کاری در این کشور و کارفرمایانی که کارشان به رشته ی تحصیلی آن ها مربوط است ارتباط بر قرار کرده و آشنا شوند.

مهاجرت از طریق کار بدون پشتوانه ی مالی و دعوتنامه ی کارفرما هرگز توصیه نمی شود زیرا احتمال عدم موفقیت در این روش زیاد است. اما اگر با همه ی تلاش هایتان موفق به کسب توجه کارفرمایان نشدید پیشنهاد می کنیم به وکیلان خبره مهاجرت به سوئد مراجعه نمایید تا در صورت توانایی، شما را با کارفرمایان آشنا کنند (این کار را تنها وکیلان با تجربه توانایی انجام آن را دارند). توجه داشته باشید که در این کار کلاهبرداران زیادی در حال فعالیت هستند بنابراین فریب پرداخت هزینه های هنگفت را برای پیدا کردن کار به صورت تضمینی نخورید.

اگر موفق به کسب دعوتنامه و رضایت کارفرما برای جذب خود در سوئد شوید با توجه به دعوتنامه ی او می توانید به راحتی در این کشور اقامت نمایید، این روش از سخت ترین اما محبوب ترین روش های مهاجرت به سوئد می باشد.

۲- مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های معمول و ممکن برای مهاجرت به سوئد اقدام از طریق سرمایه گذاری می باشد. به طور کلی می توانیم سرمایه گذاری در سوئد را به دو قسمت اصلی زیر تقسیم کنیم:

  • سرمایه گذاری از طریق طرح کاری (بیزینس پلن):

در این روش مهاجر ادعا می کند که نقشه و برنامه ای برای راه اندازی یک کسب و کار موفق در سوئد دارد که می تواند برای این کشور سودآور باشد. این روش برای مبتکران، مخترعان و کارآفرینان بسیار مناسب است. مراحل کار بدین صورت است که ابتدا فرد یک طرح از کاری که قصد انجامش را دارد (در زمینه ی صنعتی، تجاری و…) تهیه می کند. اما در این طرح نباید همه ی جزئیات دقیقا آن طور که قرار است انجام بگیرد درج شود تنها کافی است معرف کلی طرح باشد و نشان دهد که آیا این طرح مقرون به صرف و مفید هست یا خیر. البته باید همه ی طرح واضح توضیح داده و در آن از دروغ و فرافکنی جدا جلوگیری شود.

در صورت خوب بودن طرح مهاجر، حتی بانک ها حاضر می شوند که بر ایده ی فرد متقاضی سرمایه گذاری کنند بنابراین در این روش شما نیاز به بودجه ی کمتری به نسبت روش دیگر مهاجرت سرمایه گذاری دارید. برای مهاجرت به سوئد از روش سرمایه گذاری تقریبا در کمترین حالت به ۱۵۰۰۰۰ دلار نیاز خواهید داشت که اگر دارای طرح و ایده و بیزینس پلنی موفق باشید، می توانید مقداری از این سرمایه را در ابتدا پرداخت کرده و به مرور با شروع کسب و کارتان بقیه مبلغ را به دولت سوئد بپردازید.

در این روش مهم ترین نکته، تهیه ی طرح کاری قوی و قانع کننده است که پیشنهاد می کنیم با افراد متبحر و دارای تجربه در این زمینه مشورت کنید زیرا باید در ارائه طرحتان قوانین و ضوابط خاصی را رعایت نمایید. 

  •  مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یکجا:

اگر دارای طرح کاری و ایده ی خاصی نیستید اما سرمایه ی خوبی در دست دارید، باز هم می توانید به سوئد مهاجرت کنید. زمانی که موفق شوید دولت سوئد را قانع کنید که وجود شما در آن کشور توجیه مالی خوبی دارد، می توانید به عنوان مهاجرِ سرمایه دار وارد آن کشور شوید. کمترین میزان سرمایه گذاری در سوئد نیز همان ۱۵۰۰۰۰ دلار است که در بالا اشاره کردیم با تفاوت این که باید این مبلغ را در همان ابتدا و به طور یکجا و بدون در نظر گرفتن سایر هزینه های مهاجرت از جمله مراحل مهاجرت و هزینه های ماه های ابتدایی زندگی در سوئد پرداخت نمایید و سپس اقدام به سفر به سوئد نمایید.

نکات مهم درباره ی مهاجرت سرمایه گذاری:

در هر دو روش مهاجرت از طریق سرمایه گذاری به مهاجران اقامت دائم داده می شود اما این مورد یک تبصره دارد. افراد زیادی اقدام به ثبت شرکت تجاری و راه اندازی یک مرکز در سوئد می کنند و اقامت موقت می گیرند اما پس از گذشت مدتی به دلایل مختلف شرکتشان فعالیت نمی کند یا سعی می کنند تنها از نام شرکت تجاری استفاده کنند. این افراد باید بدانند که اگر مرکزی که تحت نظر آن هاست فعالیت نکند و یا حتی به دولت مالیات پرداخت نکند و در صدد انجام روش هایی برای پرداخت نکردن مالیات برآیند، اقامت مهاجر هرگز به اقامت دائم تبدیل نخواهد شد و در برخی شرایط خاص و تخلفات حتی لغو هم می شود.

*پیشنهاد می کنیم در هر دو روش پیش از هر کاری و سپردن سرمایه ی خود به افراد ناشناس با چند نفر از مهاجران موفقی که از این روش استفاده کرده اند صحبت کرده و از تجاربشان استفاده نمایید.

*سعی کنید در همه ی موارد و مراحل صادقانه رفتار کنید.

۳- مهاجرت از طریق ازدواج

 قانون مهاجرت از طریق ازدواج در رابطه با سوئد نیز وجود دارد و اگر شما با یک فرد سوئدی یا مقیم در این کشور ازدواج کنید به راحتی اقامت کسب خواهید کرد و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت. توجه داشته باشید که در این نوع مهاجرت باید به سوالاتی مانند زبانی که با همسرتان صحبت می کنید، همسران قبلی خود، مدت زمان زندگی با همسر فعلی، خانه ای که قرار است در آن زندگی کنید، روش آشنایی و… پاسخ دهید و اگر در این موارد شک و شبهه ای پیش آید به صورت موقت به فرد مهاجر اجازه ی مهاجرت داده نمی شود.

در مواقع نادری که این اتفاق رخ می دهد باید سه هفته صبر کرده و سپس درخواست تجدید نظر دهید. اگر برای بار دوم یا سوم باز هم مهاجرت شما از طریق ازدواج رد شد، می توانید به دادگاه های موجود در سوئد اعتراض کرده و حکم خود را تغییر دهید. توجه داشته باشید که رد شدن مهاجرت از طریق ازدواج بسیار کم پیش می آید و این موضوع هم برای جلوگیری از کلاهبرداری دو طرف برای کسب اقامت از طریق ازدواج است.

۴- مهاجرت تحصیلی به سوئد

مهاجرت تحصیلی به سوئد یکی از آسان ترین روش های مهاجرت و کسب اقامت این کشور می باشد و مهاجران ایرانی زیادی هم از این طریق اقدام به مهاجرت می نمایند زیرا این روش مزایای نسبتا خوبی در مقایسه با روش های دیگر دارد مثلا: برای ادامه تحصیل در همه ی دانشگاه های این کشور نیاز به دانستن زبان سوئدی نیست، با داشتن مدرت آیلتس ۵ نیز در برخی از دانشگاه ها می توانید تحصیل کنید، دانشگاه های این کشور معتبر و خوب هستند و یا این که پس از تحصیل راحت تر می توانید وارد بازار کار سوئد شوید.

برخی تصور می کنند که تحصیل در سوئد رایگان است اما باید بدانید که از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون تحصیل در این کشور دیگر رایگان نیست و دانشجویان متقاضی باید بتوانند هزینه ی ثبت نام اولیه در دانشگاه مورد نظر و هزینه های هر ترم و خوابگاه، خورد و خوراک و زندگیشان را پرداخت نمایند و دولت سوئد تا از توانایی شما برای پرداخت مخارج مطمئن نشود مهارجت شما پذیرفته نخواهد شد.

متقاضیان تحصیل در سوئد باید بدانند که در حین تحصیل می توانند کار نیمه وقت هم انجام دهند و این چنین نیمی از مخارج خود را تامین کنند. هزینه های تحصیلی در این کشور بنابر دانشگاه، محل اقامت و حتی محله ی زندگی دانشجو مختلف است.

افراد متقاضی مهاجرت تحصیلی باید پیش از هر چیز از موارد زیر اطلاع داشته باشند:

  • هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از کارشناسی بیشتر و چیزی حدود ۶۳۰۰۰ کرون (بیش از بیست میلیون تومان) در هر ترم است و هزینه های ثابت و ثبت نام هر دانشگاه نیز مختلف است.
  • هزینه ی تحصیل در مقطع کارشناسی در سال های مختلف و دانشگاه های مختلف فرق می کند اما حدودا چیزی نزدیک به ۵۰۰۰۰ کرون (بیش از ۱۸ میلیون تومان) در هر ترم می شود که برای ترم هایی که دروس عملی هم وجود دارد، گران تر هم می شود.
  • دانشجو اگر بورسیه نشده باشد، باید بتواند هزینه ی زندگی خود را هم بپردازد که با توجه به محل اقامتش بسیار متغیر و چیزی بین ۵۵۰۰ تا ۸۰۴۰ کرون (حدود ۲ تا ۳ میلیون) در هر ماه بنابر گفته های دانشجویان ایرانی مقیم این کشور می باشد.
  • هر کرون معادل حدودا  ۴۳۴۰ ریال می باشد.
  • اغلب دانشجویان مقطع لیسانس باید زبان سوئدی را بدانند اما در مقطع کارشناسی ارشد با دانستن زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان می توانند تحصیل کنند.
  • لیسانس در این کشور ۴ سال، کارشناسی ارشد ۲ سال و دکترا بین ۴ تا ۵ سال طول می کشد.

اگر مشکل بودجه برای تحصیل دارید، باید بگوییم که دانشگاه ها وام هایی به دانشجویان می دهند که تقریبا ۷۵% هزینه های آن ها را پوشش می دهد اما باز هم باید در نظر داشته باشید که هزینه ها بستگی به محل و سبک زندگی شما دارد.

چه افرادی می توانند برای تحصیل در سوئد اقدام کنند؟

اگر شما دارای این شرایط هستید می توانید به فکر مهاجرت تحصیلی در سوئد باشید:

  • دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی 
  • دارا بودن مدارک آیلتس یا تافل با نمره ی مناسب (نوع مدرک و نمره ی آن بستگی به دانشگاه دارد).
  • اگر مقطع لیسانس مد نظر است، افرادی که با زبان زبان سوئدی آشنایی دارند.
  • در صورت داشتن مدرک تحصیلی آن مدرک از یک دانشگاه معتبر در ایران صادر شده باشد.

کسب اقامت در سوئد

افرادی که از طریق کار موفق شده اند به سوئد مهاجرت کنند ویزایی با اعتبار ۲ سال به آن ها اعطا می شود و پس از اتمام آن اگر هنور مهاجر دارای کاری ثابت در سوئد بود ویزای او ۲ سال دیگر تمدید می شود و با پایان ۴ سال اقامت موقت می تواند درخواست اقامت دائم به این کشور را بدهد. افرادی که بتوانند این ۴ سال را با موفقیت پشت سر گذارند به آن ها از سال پنجم اقامت داده می شود و آن ها از آن پس شهروند سوئد محسوب شده و از همه ی امکانات و مزایای شهروندان سوئد برخوردار خواهند بود.

در ضمن به صورت اختصاری باید بدانید که در همه ی انواع این مهاجرت ها فرد مهاجر می تواند خانواده ی خود را همراه ببرد که شرایط خاصی دارد و مستلزم هزینه بیشتر برای هریک از افراد خانواده می باشد.

 

مشکلات مهاجرت به سوئد

اما تمامی کشورهای پیشرفته و مهاجر پذیر با تمام خوبی ها و مزیت هایی که برای مهاجرت دارند مشکلاتی را هم نیز دارند. افراد زیادی مهاجرت به سوئد را امری آسان می دانند اما باید بدانید که مهاجرت به این کشور همه ساله سخت تر و سخت تر می شود برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • جمعیت سوئد در سال ۲۰۱۶ میلادی  ۱۴۰،۰۰۰نفر افزایش یافت که اغلب آن را مهاجران تشکیل می دادند.
  • در سال های اخیر پناهندگان زیادی به این کشور مراجعه کردند که همین موضوع چالش هایی را به بار آورده است.
  • کودکان زیادی به سوئد آورده شده اند که پدر و مادری ندارند و دولت سوئد باید برای آن ها امکانات رفاهی فراهم کند.
  • بیش از ۶۰ درصد افرادی که سال ۲۰۱۵ به سوئد مهاجرت کردند در سال ۲۰۱۶ میلادی توانستند اقامت دائم کسب کنند.
  • در حال حاضر بیشترین مهاجران سوئد را افغان ها و سوری ها تشکیل داده اند که به دلیل عدم مهارت های بالا و افزایش نابهنگام و ناگهانی جمعیت باعث شده اند منابع سوئد برای خدمت رسانی به مهاجران کم شوند و دولت با مشکلاتی برای جبران این خسارات مواجه گردد و این موضوع پذیرفته شدن مهاجران را سخت تر کرده است.

 

شما عزیزان می توانید تمامی مراحل اخذ ویزا و اقامت خود را به کارشناسان بین المللی موسسه کیمیاسپنتا بسپارید و بدون هیچ نگرانی منتظر دریافت ویزا و اقامت خود باشید. همچنین می توانید سوالات خود را از کارشناسان و مشاوران مجموعه بپرسید.

 

 

کانال تلگرام
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *