شفق های قطبی را کجا و چگونه تماشا کنیم + ویدئو


 

پدیده‌ای که بعضی قبایل کانادایی به آن رقص ارواح می‌گویند، چشم هر بیننده ای را به آسمان خیره می‌کند. این نورهای طبیعی که در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به قطب دیده می شوند، در سپیده‌ دم قطبی قابل مشاهده هستند. این نورهای زیبا و خیره کننده شفق قطبی نام دارند. تماشای شفق قطبی تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی است که البته آنقدرها هم سهل و در دسترس نیست. پیدا کردن زمان و مکان مناسب برای تماشای شفق قطبی کار آسانی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و تحقیق قبلی دارد. شفق قطبی (aurora)  نورهایی بسیار زیبا و محنی شکل هستند که در آسمان حرکت می کنند. هرچقدر به قطب شمال نزدیک شوید احتمال دیدن شفق های قطبی بیشتر می شود. در ادامه این مقاله با visaem همراه باشید.

 

 

شفق‌های قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشد شفق های قطبی در افق شمالی به صورت سبز و در صورت طلوع خورشید به صورت قرمز و آبی دیده می‌شوند. اگر برنامه‌ای برای سفر به کشورهای نزدیک قطب شمال دارید و می‌خواهید بدانید چقدر امکان دارد شفق‌ها را ببینید،  واقعیت این است که در سال ۲۰۱۹ ، احتمال دیدن این پدیده‌ی طبیعی کم است، چراکه فعالیت شفق‌های قطبی در این سال، بسیار کم است. شفق‌ها در اثر فعالیت خورشید ایجاد می‌شوند. این پدیده در اثر برخورد ذرات باردار باد خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در جو زمین به وجود می‌آید.

با برخورد ذرات بادهای خورشیدی به مولکول‌های جو ، مولکول‌های جو تحریک می‌شوند و انرژی دریافت می‌کنند. الکترون‌ها کمی پس از برانگیخته شدن دوباره به حالت پایدار بر می‌گردند و انرژی اضافه را به صورت تابش‌های مرئی یا نامرئی آزاد می‌کنند.
تابش‌های مرئی شفق از روی زمین به راحتی قابل رویت هستند اما تابش‌های X و فرابنفش باید از فضا دیده شوند چون جو زمین بسیاری از تابش‌ها را جذب می‌کند.

در سال ۲۰۱۹ ، احتمال دیدن این پدیده‌ی طبیعی کم است، چراکه فعالیت شفق‌های قطبی در این سال، بسیار کم است. این روند کاهش تا چند سال آینده ادامه دارد و در یک سال آینده هم احتمال شانس کمی برای تماشای شفق قطبی وجود دارد البته در زمان کاهش فعالیت شفق های قطبی امکان پیش بینی زمان و مکان رخ دادن بسیار راحت تر است و بهتر می توان پیش بینی کرد.

 

بهترین مناطق برای تماشای شفق های قطبی

اولین شرط برای تماشای شفق قطبی پیدا کردن آسمان صاف و بدون ابر و انتظار و صبوری است. بهترین مناطق دنیا برای تماشای شفق قطبی در سال جدید میلادی، شمال کانادا، نروژ و ایسلند است. البته ایسلند منطقه‌ی پرطرفدارتری است چون همزمان می‌توان آتشفشان‌ها را هم در اینجا تماشا کرد.

 

در ادامه می توانید ویدئویی زیبا از بزرگترین فعالیت شفق های قطبی در شمال اسکاتلند را مشاهده کنید. این پدیده در فوریه سال ۲۰۱۴ بزرگترین و طولانی ترین فعالیت شفق های قطبی می باشد.

 

 

 

شما عزیزان برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اخذ ویزای شینگن و اقامت اروپا می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

کانال تلگرام

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *