سوالات رایج در مورد ویزای شینگن


دریافت ویزای شینگن مراحل مختلف و پیچیده ای دارد که معمولا متقاضیان دریافت ویزای شینگن را با مشکل مواجه می کند. زمانی که متقاضیان برای اخذ ویزا اقدام می کنند، با انبوهی از قوانین و اصطلاحات پیچیده و تخصصی مواجه می شوند که باعث سردرگی می شود و کوچکترین اشتباهی باعث رد شدن درخواست ویزا و تلف شدن زمان متقاضیان می شود. برای اجتناب از این مشکلات و آشنایی بیشتر شما با مراحل دریافت ویزای شینگن مقاله سوالات رایج در مورد ویزای شینگن را برای شما عزیزان آماده کرده ایم با visaem همراه باشید.

سوالات رایج در مورد ویزای شینگن

 

به طور کلی ویزای شینگن سند مجوز ورود شما به کشور های عضو شینگن می باشد که جهت آشنایی کامل می توانید مقاله زیر را مطالعه نمائید. “ویزای شینگن چیست ؟

ویزای شینگن می تواند توسط هر کدام از کشور های واقع در حوزه ی شینگن صادر شود و به دارندگان اجازه تردد آزادانه و بدون محدودیت در بازه زمانی مشخص در منطقه ی شینگن را می دهد.

چه کشور هایی عضو پیمان شینگن هستند ؟ 

حوزه‏‌ی شینگن از ۲۲ کشور عضور اتحادیه اروپا و همچنین چهار کشور عضو اتحادیه‌‏ی تجارت آزاد اروپا EFTA تشکیل شده است. شهروندان کشورهای اروپایی که در حال حاضر جزو حوزه‏‌ی شینگن هستند، می‌‏توانند کاملا آزادانه در این محدوده‏ سفر کنند؛ این حوزه به صورت یک کشور واحد حقوق بین‌‏المللی برابری برای سفر دارد. در حال حاضر (در زمان ویرایش این مطلب) تعداد ۲۶ کشور اروپایی عضو پیمان شینگن هستند. کشور هایی مثل  اتریش – بلژیک – جمهوری چک – دانمارک – استونی – فنلاند – فرانسه – آلمان – یونان – مجارستان – ایسلند – ایتالیا – لتونی – لیتوانی – لوکزامبرگ – مالت – هلند – نروژ – لهستان – پرتغال – اسلواکی – اسلوونی – اسپانیا – سوئد – سوئیس و لیختن‏ اشتاین

EFTA چیست؟

EFTA مخفف European Free Trade Association (انجمن تجارت آزاد اروپا) است. اتحادیه EFTA به صورت غیررسمی در سال ۱۹۸۷ توسط برخی از واردکننده‏‌های بزرگ‏‌تر و سابق تشکیل شد و در سال ۱۹۹۰ این اتحادیه به رسمیت در آمد. اتحادیه‏‌ای از ده واردکننده تجاری در نه کشور اروپایی یعنی (اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوییس‌ و انگلستان) تشکیل شده است. 

تفاوت EFTA  با EU (اتحادیه‌ی اروپا) چیست؟

انجمن تجارت آزاد اروپا یا EFTA فقط شامل ۹ کشور اروپایی می شود. ولی اتحادیه اروپا یا (EU) شامل بیشتر کشورهای اروپایی (۲۸ کشور) در اتحادیه اروپا عضویت دارند. اتحادیه اروپا به عنوان یک واحد اقتصادی قدرتمند نقش تاثیرگزاری در اقتصاد جهانی دارد.

مدت زمان اقامت در کشور های عضو پیمان شینگن پس از اخذ ویزا چقدر است ؟ 

مدت اقامت بر اساس نوع ویزایی که در سفارتخانه یا کنسولگری هر کدام از کشورهای شینگن صادر شده است، مشخص می‌شود. رایج‌ترین نوع ویزای شینگن، ویزایی است که برای گردشگران صادر می‌شود که حداکثر ۹۰ روز اعتبار دارد و برای اخذ آن باید ۶ ماه از آخرین ورود به کشورهای شینگن گذشته باشد.

نکته مهم برای اخذ ویزای شینگن این است که شخص متقاضی باید بتواند مدارکی در خصوص اثبات تمکن مالی ارائه کند و گردش حساب ۶ ماه گذشته خود را ارائه دهد. هر کسی که بتواند مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های خود در مدت اقامت در کشورهای عضو پیمان شینگن را ارائه کند، می‌تواند برای ویزای شینگن درخواست بدهد.

انواع ویزای شینگن برای متقاضیان چگونه مشخص می شود ؟ 

بر اساس نوع، روش و ماهیت سفر، سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشور مقصد در محدوده شینگن سه نوع ویزا صادر می‌کنند:

  • ویزای عادی (Uniform) این مدل ویزا توسط هر کدام از کشورهای عضو پیمان شینگن صادر می‌شود و دارنده‌ی آن در بازه‌ی زمانی محدود (حداکثر ۹۰ روز) مجاز به اقامت یا عبور از کل منطقه‌ شینگن است. ویزای عادی شینگن فقط با فاصله‌ی زمانی ۶ ماه از آخرین ورود به کشورهای شینگن صادر می‌شود.
  • ویزای محدود (Limited)  که در محدوده‌های خاصی اعتبار دارد و دارنده‌ی آن می‌تواند فقط به کشور صادر کننده‌ ویزا یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا نام آن‌ها را به صورت مشخص ذکر کرده، مسافرت کند.
  • ویزای ملی (National) شینگن که به دارنده اجازه می‌دهد با هدف تحصیل، کار یا اقامت دائم به یکی از کشورهای شینگن وارد شود.

انواع ویزای عادی (uniform) کدام است ؟ 

ویزای عادی به سه نوع B ،A و C تقسیم می شود. 

  • ویزای شینگن عادی نوع A، ویزای ترانزیت (Transit) است و دارنده‌ی آن می‌تواند در محدوده‌ی بین‌المللی فرودگاه‌های منطقه‌ی شینگن تردد کند ولی اجازه ورود به کشورهای شینگن را ندارد. این نوع ویزا که با نام ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز شناخته می‌شود، برای مسافرهایی مناسب است که مبدأ و مقصدشان هیچ‌کدام از کشورهای شینگن نیست ولی مجبورند پرواز خود را در یکی از فرودگاه‌های منطقه‌ی شینگن تعویض کنند.
  • ویزای شینگن عادی نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیت است که دارنده‌ی آن می‌تواند به ‌وسیله‌ی خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیمای شخصی به مقصد یک کشور غیر شینگن، در حداکثر ۵ روز از چند کشور شینگن عبور کند.
  • ویزای شینگن عادی نوع C نوعی ویزای کوتاه‌مدت است که به کمک آن می‌توان در یک بازه‌ی زمانی مشخص در کشورهای شینگن اقامت کرد.

ویزای محدود شینگن چیست؟

ویزای محدود شینگن صرفا در کشور صادرکننده اعتبار دارد و دارنده‌ی ویزا فقط اجازه‌ی ورود به آن کشور یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا مشخصا از آن‌ها نام برده است، دارد. ویزای محدود به‌ جز موارد ذکرشده، در دیگر کشورهای شینگن به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ویزای ملی شینگن چیست؟

ویزای ملی در دو نوع تک ورودی و چند ورودی صادر می‌شود. نوع تک ورودی برای افرادی مناسب است که با هدف و محدوده‌ی زمانی مشخص قصد اقامت در یکی از کشورهای شینگن را دارند و بعد از این مدت می‌خواهند به کشور خودشان بازگردند. اما ویزای ملی چند ورودی به دارنده اجازه می‌دهد که بدون نیاز به هیچ مجوز یا ویزای دیگری به تمام کشورهای منطقه‌ی شینگن مسافرت کند.

تفاوت بین ویزای شینگن چند ورودی (multiple-entry) و تک ورودی (single-entry) چیست؟

با ویزای تک ورودی در یک بازه‌ی زمانی مشخص فقط یک‌ بار می‌توان وارد منطقه‌ی شینگن شد و به محض خروج از آن، ویزا اعتبار خود را از دست می‌دهد و حتی اگر محدودیت زمانی آن تمام نشده باشد نیز ورود دوباره به منطقه‌ی شینگن مجاز نیست. در حالی که با ویزای چند ورودی تا زمان پایان اعتبار می‌توان به دفعات به این منطقه وارد یا از آن خارج شد.

آیا می‌توان با یک ویزای شینگن به بیش از یک کشور عضو شینگن سفر کرد؟

بله: بعد از صدور ویزا و تا قبل از تمام ‌شدن اعتبار زمانی آن، دارنده‌ی ویزا می‌تواند در تمام مناطق شینگن تردد یا اقامت کند.

برای سفر به بیش از یک کشور شینگن، در سفارتخانه کدام کشور باید درخواست ویزا را ارائه کرد؟

اگر هدف شما مسافرت به بیش از یک کشور شینگن است، توصیه می‌شود درخواست ویزا را به سفارتخانه یا کنسولگری کشوری ارائه دهید که  بیشتر مدت سفر را در آن خواهید گذراند. متقاضی باید این کشور را با عنوان مقصد اصلی خود معرفی کند.

شرایط اولیه  مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای شینگن چیست ؟ 

برای آشنایی بیشتر با شرایط و مدارک درخواست ویزای شینگن به مقاله زیر مراجعه نمائید. [irp posts=”5070″ name=”ویزای شینگن چیست ؟”]

فرم درخواست ویزای شینگن را از کجا دانلود کنم ؟ 

فرم درخواست ویزای شینگن را می توانید از این آدرس دانلود نمایید. دانلود فرم درخواست ویزای شینگن

توجه داشته باشید که فرم درخواست ویزای شینگن باید به صورت کامل پر شود و هیچ جای خالی در فرم باقی نگذارید در صورتی که سوالی مربوط به شما نیست و جوابی برای آن ندارید باید از کلمه NA استفاده نمایید.

بررسی و تائید درخواست ویزای شینگن چقدر زمان می‌برد؟

با وجود اینکه بررسی و تائید ویزا فقط به ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد ولی درواقع روال دریافت پاسخ توسط متقاضی وقت بسیار بیشتری می‌گیرد که معمولا ۱۴ روز و برای بعضی از کشورهای سخت‌گیر ۲۱ روز است.

آیا متقاضی زیر سن قانونی می‌تواند ویزای شینگن بگیرد؟

بله. اما پدر و مادر یا قیم قانونی باید حتما فرم درخواست ویزا را امضا کنند. اگر والدین متقاضی از هم جدا شده باشند ولی حضانت فرزند به عهده هر دوی آن‌ها باشد، بازهم به امضای هر دو نیاز است. در صورتی که حضانت فرزند به عهده‌ی یکی از والدین باشد، فرم درخواست فقط توسط سرپرست قانونی (پدر یا مادر) امضا می‌شود.  

متقاضیان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص ویزای شینگن و اقامت اروپا با مشاورین مجموعه تماس حاصل نمایید. 

 

کانال تلگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *